Vaarwens 1318 op 09-05-2024

De Oude Sint Jan lacht ons toe1318 Gemma 10

Onze vaargaste vandaag is Gemma (79 jaar). Gemma heeft er bewust voor gekozen om alleen te komen, anders wordt er zo veel om haar heen gekletst!  Ze wordt gebracht door de Stichting Ambulance Wens. Vandaag is de ambulance bemand met Ronald en Noortje.

Gemma is helder van geest en heeft regelmatig pijnscheuten in haar benen. De vaatoperatie om dit te verhelpen is mislukt en de enige overgebleven optie is dat haar benen geamputeerd worden. Gemma houdt echter de regie in eigen hand en ziet dit, ook gezien de andere ongemakken, niet meer zitten en kiest bewust voor een euthanasie traject. Ze is heel dankbaar en blij om de vaardag te mogen meemaken en steekt dat niet onder stoelen of banken.

Gemma verblijft momenteel nog in het UMC en verpleegkundige Floor Noordam heeft haar aangemeld. De dag na de vaarwens zal Gemma overgebracht worden naar een hospice in Utrecht en is het wachten op het onvermijdelijke, maar Gemma vindt het goed zo.

Een mooi verslag van Schipper René:

Even na 9 uur zijn Hanneke en ondergetekende aan boord. Na de koffie gaat Hanneke direct aan het werk want we moeten de broodjes vandaag zelf klaar maken op deze prachtige Hemelvaartsdag, de HEMA heeft namelijk een vrije dag. We tanken water dan hoeft dat na afloop niet meer en maken de boot verder vaarklaar. Even voor 10 uur gaat de telefoon al. Over 10 minuten zijn we er!

Het eerste dat we zien is een enorme lach op het gezicht van Gemma. “Ik heb er zo’n zin in”. Dat zien we en, als we horen dat ze geboren is in Den Bosch, kunnen we niet anders dan tot de conclusie komen dat “De Oude Sint Jan” en alle “Bossche Bollen” vast meelachen vandaag. Ik in ieder geval wel want Gemma heeft ondanks alles een enorme positieve kijk op de Wereld en lacht en geniet met volle teugen om alles wat er om haar heen gebeurt.

Na het welkomstwoordje en de koffie met koek gooien we snel los. Gemma begon namelijk helemaal te glimmen toen ze erachter kwam dat één van de opties de “Zaanse Schans” is. “Daar wil ik heen. Daar ben ik heel lang geleden wel eens geweest”. Gemma staat met haar brancard naast de stuurstand en de schipper. En ik snap wel dat ze alleen is gekomen. Gemma kan namelijk zelf ook heel erg goed kletsen. We hebben het dan ook erg gezellig voor in de stuurhut.

We stomen richting Zaan. De sluis en de spoorbrug zitten enorm mee en even na half 12 leggen we al aan bij het “Jonge Schaap”. De vrijwilligers van de houtzaagmolen zijn weer uitermate behulpzaam en met brancard en al gaan we de molen in en genieten we van de verhalen over de houtzaagmolen. Daarna terug aan boord voor de lunch die Hanneke al klaar heeft.

Half één gaan de trossen weer los. Gemma doet even een tukkie naast de stuurstand want als je lichaam zo hard aan het werk is en zo veel pijn doet ondanks de medicatie, dan kost dat heel veel energie. Even voor 2 uur draaien we het Noordzeekanaal weer op en overleggen met Gemma wat we gaan doen. “Het is goed zo” zegt ze. Ze is helemaal blij maar ook erg moe en moet ook nog terug naar Utrecht.

We varen dus terug naar de Marina en om half 3 liggen we vast. We nemen afscheid van een ontzettende stoere en lieve vrouw, die heel helder weet want ze wel en niet wil.

Gemma, we wensen je heel veel sterkte toe de komende periode en vonden het een eer dat we je vandaag zo blij hebben kunnen maken met een vaartocht.

Vaarwel Gemma

Auteur Vaarwens / René

Gemma: † 23-05-2024

Reactie van verpleegkundige Sofie van het UMC:

Enorm bedankt voor het mooie verslag en de foto’s!!
Mw. van Heeswijk was er ontroerd door en heel blij mee, dus ook dit is een mooie herinnering op deze manier.
Bedankt voor het meedenken en snelle handelen waardoor mw. gister mee kon varen.

Met dank aan:
Dagschipper René en boots Hanneke voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en verpleging
Verpleegkundige Floor (UMC) voor het aanmelden (je hebt iemand heel blij gemaakt)
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Gemma 100
Gemma 101